Bezichtigen in Coronatijd en daarbuiten….

Het is vrijdagmiddag als we gebeld worden.
Ik wil graag voor morgenmiddag een bezichtigingsafspraak maken’, geeft de beller aan.
Onze secretaresse, maakt natuurlijk eerst even een algemeen praatje.
Wat fijn dat u ons belt en dat u interesse heeft in een woning.’
Goed om een afspraak te maken, ’vervolgt ze, ‘want alleen dan krijgt u een goede indruk. Bent u al eens langsgereden?
Nee’, is het korte antwoord, waarop nog snel een toevoeging volgt ‘maar ik ken de buurt, hoor!’.
Meneer, morgen is het zaterdag’, zegt mijn secretaresse.
’Ja, dat klopt. Dan ben ik vrij en wil ik kijken. Ik zou om drie uur kunnen’, klinkt het wat ongeduldig.

Zomaar even een korte weergave van een gesprekje dat ik opving.
Bij verkoop is het ons doel om bezichtigingen te krijgen.
Kijkers kunnen kopers worden.
Zonder kijkers geen kopers. Helder toch?

Bij deze kijker klinkt het alsof hij alleen op zijn vrije dag wil kijken.
Hij wil blijkbaar geen tijd vrijmaken om een huis te bekijken. Hoewel dit voor velen één van de belangrijkste financiële beslissingen is die je in je leven maakt!
Alleen door het te zien, kan hij een goed oordeel geven.
Een verkoper wil toch verkopen en daarom is hij toch gebaat bij zoveel mogelijk kijkers?
Je zou daarom zeggen dat verkopers graag veel kijkers willen hebben. Toch willen ze dat niet. Althans, dit heeft enige uitleg nodig.

De Verkoper

Veel kijkers hebben niet door wat het een verkoper kost om een bezichtiging voor te bereiden. Als je een kleine tussenwoning hebt of je verkoopt een woonboerderij, daar zit nogal wat verschil in.
Extra schoonmaken, nog een keer opruimen, alles keurig en uitnodigend?
Er komt best veel kijken om een goede presentatie neer te zetten.
Dat kost tijd en energie.

Iedere kijker is voor de verkoper een potentiële koper.
De verkoper heeft daarom een hoge verwachting; daarom bereidt hij zich goed voor.
Hij laat zijn hele woning zien.
Dat is niet zomaar iets.
Als je zelf een keer een woning hebt verkocht weet je wat voor impact dit heeft op je privacy.
Maar de verkoper wil toch zelf verkopen? Horen we dan vaak als een soort tegenargument.
Dat klopt.
Tenminste, dat is een aanname. Vaak ligt dit ook genuanceerder.

Verkoper heeft keuze.
Een bijkomend iets is dat we de huidige markt kunnen omschrijven als een ‘krappe markt’, een verkopers markt.
De verkoper heeft het voor het zeggen.
Ook al staat de woning enige tijd te koop.

Op Zaterdag

Veel verkopers hebben op zaterdag allerlei verplichtingen en zitten er niet om te springen om kijkers op hun vrije dag de woning te laten zien.
Een bezichtiging op zaterdag resulteert vaak in het volledig omgooien van de planning.
Zeker in deze coronatijd nu veel sporten niet plaatsvinden, kinderen thuis zijn, is dat een behoorlijke uitdaging.
Want wij willen niet dat er iemand thuis is bij een bezichtiging.

De Koper

Zoals een verkoper zich voorbereidt zo verwacht hij dat een koper zich ook voorbereidt.

Hoe zou zo’n voorbereiding eruitzien?

Allereerst kun je de informatie die wij hebben goed bestuderen.
Denk aan de woningbrochure met plattegronden en kadastrale informatie.
Vaak is er ook een bouwkundige keuring die je een goed inzicht geeft in de bouwkundige staat. Ook bijzonder waardevolle informatie.
Want als er veel onderhoud moet worden uitgevoerd en de vraagprijs is al je max, hoe ga je dat dan financieren? Ook een hypotheekgesprek bevelen we van harte aan.
Nee, niet even via Google een berekening laten maken!
Dat klopt jammer genoeg vaak niet met de werkelijkheid.

Dan een volgend belangrijk punt is de omgeving.
Verken de omgeving.
Ja, maar ik ken de buurt. Horen we dan vaak. Maar wat is ‘kennen’?
Bent u al eens langsgereden?

Wij verbazen ons er nog steeds over dat kijkers zonder dat ze ooit een keer zijn langsgereden een afspraak maken voor een bezichtiging.

Je wilt toch eerst weten hoe een ligging is?
Hoe de buurt eruitziet.
Wat voor buren er zijn en wat de afstand tot de buren is?
Wat afstand tot winkels is?
Waar de scholen staan?
Hoe druk de weg is en hoe de ontsluiting is.
En misschien wordt er in de buurt gebouwd? Uitbreiding agrarisch bedrijf? Of een windmolen.
Tja, helaas komt het nog te vaak voor dat kijkers komen, heel geïnteresseerd doen maar uiteindelijk aangeven dat ze vanwege de ligging niet met de woonboerderij verdergaan.
Meestal zijn dit de kijkers die vooraf niet de omgeving hebben bekeken.
Sterker nog, als ze vooraf langs waren gereden, hadden ze dit geweten.

Toch even een wandeling maken in de buurt.
Omgeving is een gevoel.
Een buurt verander je niet. De één past er wel, de ander niet.
De één vindt een weg druk een ander totaal niet.
De één ziet een windmolen op afstand en vind dit horizonvervuiling, een ander vindt het mooi en ziet het als een duurzaam product.
De één ziet oude auto’s in de buurt niet als een probleem, kijkt met heel andere ogen naar een agrarisch bedrijf enfin, het is allemaal zo subjectief.

Als je dat overigens wel hebt gedaan en je maakt een afspraak voor een bezichtiging dan kom je al voor de tweede keer in de buurt.
En, hoe voelt dat?!

Bestemming

Veel kijkers denken dat je in een woning met een agrarisch bestemming ‘gewoon’ kunt wonen.
Dat je een grote woonboerderij, ‘gewoon’ kunt splitsen om daar met twee gezinnen te gaan wonen.
Dat je een bestemming ‘gewoon’ kunt omzetten.
Dat je ‘gewoon’ twee hypotheken op een woonboerderij kunt krijgen.
Dat je het achterhuis zo apart kunt verkopen.
En. O, ja.
Dat je in de schuur ‘gewoon’ een B & B kunt beginnen.
Helaas, mensen. We moeten je teleurstellen.
Dit kan allemaal niet ‘gewoon’.
We zijn niet voor niets specialist in woonboerderijen.

Statistieken

Is iedere kijker een koper?
Neen. Jammer genoeg niet.

Een kijker kan een koper worden.
Sterker nog, juist de mensen die op zaterdag kijken zijn meestal niet de koper.
Huh, hoor ik u denken.
Hoe zit dat?

Feit is dat we jarenlang veel bezichtigingen op zaterdag hebben gedaan.
Uit statistieken is gebleken dat vrijwel niemand van die kijkers uiteindelijk de koper is geworden.

Blijkbaar is de interesse toch anders.
Misschien zegt het iets over je voorbereiding als je klaarblijkelijk geen tijd wilt vrijmaken om een bezichtiging op een werkdag te plannen.
Oké, er zijn uitzonderingen.
De meeste kopers komen voort uit degene die wel tijd vrijmaakt;
Iemand die bewust de brochure heeft bestudeerd;
De bouwkundige keuring heeft gelezen;
Die vooraf zaken heeft doorgenomen en eventueel contact heeft gehad met de gemeente;
Een wandeling in de omgeving heeft gemaakt;
De buurt passend vindt om er te wonen;
Iemand die tijd investeert om zich goed voor te bereiden;
Iemand die niet zomaar even ‘gewoon’ op vrijdagmiddag belt om een bezichtiging af te spreken op zaterdagmiddag.

Ik hoor weer de telefoon. ‘Prima’, zegt mij secretaresse. ‘Hierbij bevestig ik nog even de afspraak voor een bezichtiging die we zojuist hebben gepland. U heeft een afspraak staan met onze makelaar voor aanstaande woensdag om ….’

Ik denk, dat is een KOPER!

Harry Spans
Directeur en Makelaar bij Het Betere Boerenerf, makelaars in woonboerderijen