Woonboerderij verkopen

‘Uw woonboerderij verkopen?
Ontdek de aanpak en gespecialiseerde werkwijze van Het Betere Boerenerf.’

Mijn naam is Harry Spans. Vanaf 1994 ben ik werkzaam in de makelaardij. In 1999 ben ik beëdigd als makelaar en taxateur o.g. daarnaast ben ik ingeschreven in het register van VastgoedCert en het register NRVT. Sinds 2000 heb ik een eigen kantoor. In 2010 zijn we gestart met onze specialisatie in woonboerderijen. Hier ligt mijn passie, als boerenzoon ben ik nooit losgekomen van boerderijen. Met mijn ervaring heb ik een unieke formule ontwikkeld. Onze aanpak is in de loop der jaren hetzelfde gebleven. Toepassingen veranderen, de markt verandert, daarin veranderen wij mee. Onze formule blijft hetzelfde en op deze wijze hebben wij al heel wat woonboerderijen verkocht, tot grote tevredenheid van verkoper en koper. Ook zijn we lid van de NVM, De Nederlandse Vereniging van Makelaars. We maken deel uit van een groot netwerk van makelaars. Dat is voordelig voor u. Via ons bereikt u ook de lokale makelaar.

Omdat ik ook eigenaar ben van een lokaal makelaarskantoor zie ik de verschillen tussen een lokale en landelijke makelaar. Alle argumenten die lokale makelaars aan u voorleggen ken ik als geen ander. Wij maken met onze expertise en ervaring graag het lijstje met voordelen om te kiezen voor een landelijk opererende makelaar langer. Dat leg ik u graag aan uw ‘keukentafel’ uit.

Met onze aanpak kan iedere eigenaar zijn woonboerderij verkopen!

Wij verkopen uw woonboerderij: 14 stappen

Er moet veel geregeld worden, want dat voorkomt problemen achteraf. Daar werken we optimaal aan. We zijn transparant en duidelijk, zo nemen wij u het volledige verkoopproces uit handen. U zult het gaan ontdekken.

1. Bepalen vraagprijs

We beginnen met het bepalen van de waarde van uw boerderij. U wilt natuurlijk zo’n hoog mogelijke opbrengst. Die willen wij graag voor u realiseren. Het vaststellen van een goede vraagprijs is een eerste stap.

Wat maakt uw woonboerderij uniek. Wat zijn bijzondere aandachtspunten en hoe heeft u er gewoond? Hoe is de locatie? De ligging ten opzichte van de zon en de staat van onderhoud? Enfin, alles wat van belang is nemen we mee en resulteert in een verwachte opbrengst met een bijbehorende vraagprijs. Uiteindelijk overleggen we samen en bepalen we in overleg met u de vraagprijs.

2. Opdracht tot verkoop

Wat wij allemaal voor u doen is afhankelijk van wat u kiest. Wij hebben namelijk geen standaard courtage. U kiest een pakket dat bij u past. Wilt u veel zelf doen. Dan is het zelf verkoop pakket een goede keuze. Laat u liever alles aan ons over dan kunt u beter het compleet verkoop pakket kiezen. In dat geval betaald u alles via de notaris. Als dus uw woonboerderij verkocht is. Voor u lekker gemakkelijk en voor ons een extra stimulans om ervoor te zorgen dat wij uw woonboerderij zo snel mogelijk verkopen.

De courtage die u betaald is afhankelijk van de hoogte van de koopsom. Dat vinden we eerlijk. Onze courtage is gestaffeld. Bij ons betaald u een lager percentage naarmate de koopsom hoger wordt.

Wat u ook kiest, wij helpen u graag bij het maken een goede keuze. Het meest gekozen pakket is overigens het compleet verkoop pakket.

3. Eigen woningdossier

U bent bij ons 24/7 op de hoogte van onze vorderingen. Zijn er bezichtigingen? Taken door ons uit te voeren? U ziet het in uw eigen online woningdossier. Bent u benieuwd hoe vaak uw woonboerderij op funda wordt gevonden en hoe vaak uw woonboerderij door belangstellenden wordt bekeken? U bekijkt het onder de button statistieken.

Via een eigen wachtwoord logt u heel simpel in en ziet u een overzichtelijk menu. Wilt u ons iets vragen? Ook dat kunt u 24 uur per dag en zeven dagen per week doen. Daarnaast vind u er alle kenmerken van uw woonboerderij. Alle foto’s, plattegronden en tekst zijn vermeldt. Tevens ziet u een agenda met bezichtigingsafspraken. Ook gespreksverslagen kunt u hier rustig nalezen.

Uw eigen woningdossier: altijd online via uw computer, Ipad of mobiele telefoon de laatste stand van zaken rondom de verkoop van uw woning.

4. Voorbereidingen

We zijn verplicht bepaalde juridische aangelegenheden uit te zoeken. Rusten er verplichtingen op de woning zoals erfdienstbaarheden of andere kwalitatieve of persoonlijke verplichtingen? Daarnaast ontvangen wij graag allerlei gegevens over de woning. Als u alle gebreken en tekortkomingen meldt loopt u geen risico en krijgt u geen problemen achteraf. Onze insteek is dat we de woonboerderij verkopen in de huidige staat en toestand met alle zichtbare en onzichtbare gebreken en tekortkomingen.

Omdat u ook niet alles kunt weten schakelen wij een bouwkundige in. Hiermee heeft u een perfect verkooptool in handen. Het hebben van een bouwkundig rapport heeft alleen maar voordelen en zorgt ervoor dat we een hogere prijs kunnen realiseren.

Juridisch timmeren we uw aansprakelijkheid zo goed mogelijk dicht. U wilt toch later geen problemen met de koper?. En u wilt al helemaal niet dat de koper u later  aansprakelijk gaat stellen voor gebreken. Door vooraf zaken helder en duidelijk te hebben voorkomen we dit.

Een ander belangrijk punt is het bestemmingsplan. Zeker bij woonboerderijen speelt dit een belangrijke rol. Weten wat je verkoopt vergroot de mogelijkheden en daarmee vergroot je ook de kans op een betere en hogere prijs. U hoeft zelf niets te doen. Wij zoeken het allemaal voor u uit.

Terwijl wij druk zijn met het voorgaande bent u ook druk bezig om de woonboerderij verkoop klaar te maken.
Want een volgend spannend moment dient zich aan: de fotograaf komt!

Best een drukke tijd voor u want de boerderij moet klaar worden gemaakt voor verkoop. Dat betekent voor u opruimen en schoonmaken.

Hoe beter u dit doet hoe beter de fotograaf zijn werk kan doen.

Dit is belangrijk in de presentatie. Daarom schakelen wij een deskundige vakfotograaf in. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in woningfotografie. De fotograaf is ook stylist en zorgt voor sfeervolle impressies van uw woonboerderij. Het gaat ten slotte ook om emotie. Verkopen is emotie. Voor u maar ook voor de koper.

Het is het blijft een ‘open deur’: zonder kijkers geen koper. Daarom is ons eerste doel: het krijgen van bezichtigingen.

Om ervoor te zorgen dat belangstellenden al een goed beeld krijgen van uw woning zijn plattegronden belangrijk. Daar zorgen wij voor. De begane grond maar ook van de verdiepingen en van schuren worden plattegronden gemaakt. Hoe completer de presentatie van uw woonboerderij is hoe vaker hij door kopers wordt bekeken. Hoe meer mensen er komen kijken, hoe beter dit is voor uw verkoop.

Verkopen is presenteren. Daar zijn we goed in. Wij zorgen ook voor een complete vermelding op funda zodat uw woonboerderij beter wordt bezocht. Uw woonboerderij bovenaan op funda? Vraag ons ernaar hoe we dat doen.

5. Marketing

Onze ‘marketing machine’ komt op gang. Als de presentatie en de brochure klaar zijn gaan we de markt op. Hoe meer mensen we in één keer kunnen bereiken hoe beter het is. De eerste klap is een daalder waard. Hoe meer belangstellenden er zijn. Hoe beter de prijs gaat worden. Hoe meer kopers komen kijken hoe hoger de koopsom wordt. Met dat doel gaan we aan de slag.

Allereerst gaan we ons zoekersbestand benaderen. De kans is groot dat we al iemand kennen die uw woonboerderij zou willen kopen. We hebben al veel boerderijen verkocht. Daarnaast hebben we dagelijks contact met zoekers, belangstellenden en bezichtigers. Zij krijgen van ons bericht dat uw woonboerderij nieuw in verkoop is gekomen. Reken maar dat er afspraken voor bezichtigingen gaan komen! Ons complete zoekersbestand wordt namelijk op de hoogte gebracht van uw woonboerderij.

We zijn NVM-makelaar en wij zorgen ervoor dat al onze collega makelaars op de hoogte zijn uw woonboerderij. Wij sturen ze allemaal een bericht met de complete presentatie van uw woonboerderij. Dit is voordelig voor u. Via ons bereikt u wel 3.000 makelaars in één keer. Zoekers die bij hun staan ingeschreven worden automatisch op de hoogte gebracht.

Uw woonboerderij komt op onze website www.hetbetereboerenerf.nl te staan. Ook via socialmedia wordt uw woonboerderij onder de aandacht gebracht. Facebook, Twitter en Youtube zijn belangrijke verkoopkanalen. Via zoekwoorden brengen wij uw woonboerderij onder de aandacht. Door onze specialisatie komen kopers snel bij ons uit als ze woorden als ‘woonboerderij kopen’, woonboerderij verkopen’ intikken op google. We komen hier later nog op terug.

Daarnaast zorgen wij voor een complete vermelding op Funda.nl en Jaap.nl.

6. Waar komt uw koper vandaan?

Heeft u over deze vraag nagedacht? Wie gaat uw woonboerderij kopen? Wie zou hier net zo gelukkig kunnen worden en jaren fijn wonen. Wie is doelgroep voor uw woonboerderij?

De koper van uw woonboerderij is op te delen in globaal twee categorieën:

  • de lokale koper
  • de landelijke koper

Daarnaast kunnen we nog subcategorieën aanbrengen maar dat bespreken we graag met u aan tafel.

Het formuleren van een doelgroep is belangrijk in marketing.  Zo weet je beter wat je moet inzetten om de koper te bereiken. Dat doen wij voor u. De lokale koper (dat is iemand die momenteel bij u in de buurt woont – dus in hetzelfde dorp of regio) vindt uw woning via ons. Daarvoor hoeft u absoluut niet naar een regionale makelaar.

De landelijke koper (dat is iemand die niet in uw buurt woont – iemand vanuit een andere streek, vanuit een andere provincie) vindt uw woning ook via ons. Een heel groot verschil met een regionale makelaar. Daar vind de zoeker het absoluut niet. Hoe we dat doen zult u ontdekken tijdens ons gesprek of gedurende de verkoop.

Wij zijn het enigste makelaarskantoor dat landelijk opereert en gespecialiseerd is in de verkoop van woonboerderijen.

7. Funda versus Google

Uw woonboerderij komt natuurlijk op Funda. Wij zorgen voor een complete presentatie op Funda. Wie staat er bovenaan bij Funda? Daar wilt u toch staan? Hoe completer de presentatie op Funda hoe beter er naar gekeken wordt. Funda heeft hier onderzoek naar gedaan.

Bewezen meer effect op FUNDA

Onderzoek toont aan dat een object met een complete presentatie gemiddeld 2 keer langer wordt bekeken en 2 keer meer contactaanvragen krijgt, dan een object zonder deze producten.

Funda is goed en perfect voor veel zoekers. Maar wist u dat Google steeds belangrijker wordt en Funda gaat inhalen?. Weet u waar Oud Ade ligt? Of Zwiggelte? Vlagtwedde? Dalfsen? Spijkerboor? De meeste kopers van woonboerderijen wisten ook niet van het bestaan van het dorp waar ze nu wonen. Dat is onze kracht.  Ga eens googelen op ‘woonboerderij verkopen’, ‘woonboerderij kopen’ of woonboerderij Sellingen of bijvoorbeeld ‘woonboerderij ’t Gooi’. Hoe zou u gaan zoeken als u op zoek bent naar een woonboerderij? Funda is sterk voor als je weet waar je zoekt. Google en wij zijn sterker als je zoekt op kenmerken van een woonboerderij. We zijn landelijk en trekken de koper naar uw woonboerderij toe.

Wij zijn gericht op zoekwoorden en opereren landelijk. Ook voor uw woonboerderij zoeken we unieke zoekwoorden zodat uw woonboerderij beter en vaker gevonden wordt in Google.

Je merkt dat ze weten waar het om gaat. Ze zijn onderscheidend in de markt.
Fijn om zaken mee te doen.

8. Bezichtigingen

Iemand wil komen kijken! Spannend. Ons eerste doel is bereikt!

Een bijzonder moment waar we nu al naar uitkijken en waar al het voorgaande op gericht is. Voor u is dit vast een spannend moment.  Iemand toon belangstelling en wil uw woonboerderij komen bekijken. Uw woning waar u al zo lang heeft gewoond. Iemand komt uw hele woonboerderij bekijken. Natuurlijk zet u uw beste beentje voor. Dat doen wij ook bij de bezichtiging. Want iedere bezichtiging is een verkoopkans!

Een afspraak voor een bezichtiging is zo gemaakt. We nemen er de tijd voor om iemand rond te leiden. Het is tenslotte uw potentiële koper!

Na afloop van de bezichtiging krijgt u van ons te horen wat de eerste indruk van de kijkers was. Na afloop houden wij contact met de bezichtiger en blijft u op de hoogte. Ons volgende doel komt in zicht: een bod krijgen. Via uw eigen woningdossier blijft u ook op de hoogte.

9. Biedingen

Het eerste bod wordt gedaan! Hoeveel wijkt het af van de vraagprijs? Is het een reële bieding? Wat zijn de voorwaarden die de koper stelt? Hoe moeten we reageren? Wat wil de koper er nog bijdoen? Er komen veel vragen op u af. Gelukkig hebben wij veel ervaring en wij helpen u door dit proces heen. Stapje voor stapje.

Iedere bieding geven wij aan u door en bespreken wij. Daarnaast geven wij onze visie. Wat kunnen we er mee? Wat doet de markt. Waar willen we uitkomen? Zijn er nog meer kopers?

Wij hebben veel ervaring en we zijn vastberaden, gedreven en komen op voor uw belangen.  Wij gaan voor u aan de slag om de hoogste koopsom te realiseren tegen de beste voorwaarden.

Als een koper allerlei voorwaarden stelt bespreken wij dat met u. Wat zijn voor u de voor- en nadelen. Kent u de zg. 48-uur clausule of ook wel ‘het voorbehoud van verkoop eigen woning’. We leggen het u uit als het zover is en bespreken of het voordelig is voor u om dit te gaan doen.

We gaan voor de hoogste prijs en de beste voorwaarden.

  • Dit is de kern van ons vak.
  • Dit is waar we heel goed in zijn.
  • Dit is waarin we ons meer dan zelf terug verdienen.
  • Dit maakt voor u het verschil.
  • Dit is waarom u voor ons kiest.

10. Voortgang

Sommige woonboerderijen verkopen we binnen één week. Andere binnen één maand. Weer andere worden binnen zes maanden of één jaar verkocht maar er zijn er ook die uiteindelijk binnen 1,5 of 2 jaar worden verkocht. Wat doen we in die periode voor u? Wij houden u op de hoogte en we spreken regelmatig af om de voortgang van de verkoop door te nemen. We bespreken allerlei zaken waaronder de statistieken van uw woonboerderij. Hoe wordt uw woonboerderij bekeken? Hoe is dat in vergelijking met andere objecten? Wat zegt dit allemaal. Hoe moeten we dat interpreteren?

Wij komen met een plan van aanpak om bezichtigers te krijgen. Er is altijd iets te doen om de markt te prikkelen en extra aandacht te krijgen bij uw woonboerderij.

11. Verkocht!

Yes… en gefeliciteerd. Als de koop mondeling gesloten is zijn we al een heel eind. Maar mondeling geeft nog geen zekerheid. De koper kan er zomaar vanaf. Daarom zetten wij alles goed op papier. We noemen dat een koopovereenkomst.

Wij maken de koopovereenkomst op. Alle belangrijke punten worden hierin opgenomen. De koper moet een bankgarantie afgeven of een waarborgsom storten bij de notaris. Groot 10% van de koopsom. Hierdoor heeft u meer  zekerheid dat de koper zijn afspraken nakomt.

Is de koopovereenkomst door u en de koper getekend dan gaat deze naar de notaris.

Als alle voorbehouden zijn verlopen gaat de woonboerderij op verkocht! Het ‘te koop’ bordje wordt vervangen door ‘verkocht’. Ook op funda en onze site krijgt uw woonboerderij de status ‘verkocht’.

12. De Notaris

Nu breekt voor u een drukke tijd aan. De verhuizing is aanstaande. Dat bekent dozen inpakken en veel regelen voor de verhuizing. Wij hebben een handige checklist voor u beschikbaar zodat u niets hoeft te vergeten.

De notaris krijgt van ons de koopovereenkomst. Hij zorgt er voor dat de eigendom overgaat. We noemen dat de eigendomsoverdracht.

Op de dag van de eigendomsoverdracht moet u ervoor zorgen dat de woonboerderij leeg en ontruimd is. Voordat we naar de notaris gaan, bekijken we samen nog een keer de woonboerderij. Natuurlijk heeft u uw best gedaan om alles schoon en netjes te krijgen. Is alles goed en zijn de meterstanden genoteerd dan gaan we naar de notaris voor de definitieve overdracht. Na het tekenen van de akte van levering mag u de sleutels overhandigen aan de nieuwe eigenaren. Uw woonboerderij is verkocht en succesvol overgedragen. Gefeliciteerd.

Wij komen met een plan van aanpak om bezichtigers te krijgen. Er is altijd iets te doen om de markt te prikkelen en extra aandacht te krijgen bij uw woonboerderij.

13. U kunt helpen

‘Verkopen doen we samen’, althans  dat is onze insteek. Wij doen ons best. Wij helpen u. U helpt ons. Door ons te helpen helpt u feitelijk uzelf ook.

Hoe kunt u ons helpen? Allereerst door er voor te zorgen dat uw woonboerderij er netjes en tip top bijstaat. Hoe netter en verzorgder uw woonboerderij hoe beter wij de verkoop voor u kunnen verzorgen. Een schoon, fris en opgeruimd huis is veel aantrekkelijker. Bak eens een broodje of een appeltaart. Hoe meer zintuigen positief bij de koper worden geprikkeld hoe beter het is. Hoe eerder iemand zich thuis voelt hoe sneller hij zal kopen.

Tijdens bezichtigingen is het de bedoeling dat u niet thuis bent. Heeft u huisdieren, dan is het fijn als deze elders zijn ondergebracht of dat ze in een afgesloten ruimte zijn.

Heeft u vragen? Bel ons gerust!

14. Kwaliteit

Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Bent u tevreden? Geef het aan ons door. We zijn positief ingesteld en wij vinden het fijn als zaken naar tevredenheid lopen. Is er iets niet naar uw zin. Meld het ook. Alleen dan kunnen wij er wat aan doen. We kunnen leren van fouten of onvolkomenheden en lossen het graag op. Heeft u vragen of zijn er onduidelijkheden? Bel, mail, app, stuur een pb, of kom langs. Wij helpen u graag.

Bescheidenheid siert. Maar we krijgen vaak complimenten uit de markt.

Wat andere verkopers zeggen over ons?

We bevelen jullie aan. Echte specialisten. Zo verkoop je tenminste!
Professioneel, deskundig, vastberaden.
Je kunt merken dat hun aanpak anders is. Ze weten waar ze het over hebben.